Het ontstaan

Ik ontdekte op zesjarige leeftijd dat ik een zwaar leesprobleem had. Mijn logopedist zei dat ik één van de ergste cases was die hij in z’n 25-jarige carrière was tegengekomen. Ik deed er onder andere meer dan drie jaar langer over om te leren lezen. Daar kwam nog eens bij dat ik als kind heel moeilijk te motiveren was en dat ik een grote afschuw had van alles wat te maken had met lezen. Zoveel jaren later blijkt motivatie nog steeds een groot probleem te zijn bij kinderen met leesproblemen. Mijn gevecht met dyslexie heeft mijn schooltijd serieus getekend, en daarom wil ik kinderen helpen die vandaag met gelijkaardige problemen worstelen. Zo kwam ik op het idee voor Karaton: een zogenaamde ‘serious game’ die plezier en educatie combineert, en leeszwakke kinderen motiveert om te lezen.

Ik schreef mij in 2015 in voor Telenet Kickstart, een initiatief dat jonge ondernemers een extra duwtje in de rug geeft. En yes! Mijn idee kwam als één van de winnaars uit de bus. Sindsdien werk ik samen met broer Thomas en neef Gilles aan Karaton, een spel dat kinderen (6j tot  12j) met leesproblemen motiveert om aan hun leerstoornis te blijven werken.

 
  Hannes... héél lang geleden

Hannes... héél lang geleden

 

Wil je meer informatie over heel ons parcours?

Het team

  Hannes Hauwaert   Founder & Design

Hannes Hauwaert

Founder & Design

  Gilles Goessens   Co-founder & Business Development

Gilles Goessens

Co-founder & Business Development

  Thomas Hauwaert   CO-founder & Business Development

Thomas Hauwaert

CO-founder & Business Development

 
 
  Thomas Ledoux   Lead Web Developer

Thomas Ledoux

Lead Web Developer

  Christopher Dale   Lead Programmer

Christopher Dale

Lead Programmer

 
 

Hoezo, Karaton?

De naam van het spel heeft geen echte betekenis. Het is een woord dat ik tijdens het productieproces zelf fout gelezen heb. Toen we met het team een naam voor onze applicatie zochten hebben we allemaal woorden opgeschreven. Vervolgens moesten we een vreemde taal kiezen, en elkaars woorden naar die taal vertalen. Ik heb toen een van die woorden verkeerd gelezen, maar het bleek uiteindelijk best goed te klinken. Het is trouwens ook gemakkelijker om een betekenis te geven aan een abstract woord, en daarom hebben we uiteindelijk voor Karaton gekozen.

Wil je meer informatie over Karaton?

Like onze Facebookpagina


Karaton is een product van Happs Development; een sociale onderneming die, in samenwerking met vakspecialisten, kinderen voorziet van digitale hulpmiddelen.

Klik op ons logo voor meer informatie over heel ons parcour!