< Terug naar het overzicht

Mijn kind heeft dyslexie. Wat nu?

29 maart 2019 | 6 MIN LEZEN

dyslex-foto.jpg

Leren lezen kan een complexe en moeilijke opgave zijn. Het vereist dat onze hersenen in staat zijn om letters te matchen met geluiden en vervolgens die geluiden in de juiste volgorde te zetten om woorden te maken. Daarna moeten deze woorden correct worden samengevoegd tot zinnen die we kunnen lezen en begrijpen. Mensen met dyslexie hebben moeite om de letters die ze op de pagina zien te matchen met de geluiden die de letters en combinaties van letters maken. En als ze moeite hebben met die stap dan zijn alle volgende stappen ook moeilijker.

Dyslexie komt opmerkelijk veel voor. Het treft 20 procent van de bevolking en vertegenwoordigt 80-90 procent van iedereen met leerproblemen. Dyslectische mensen van alle leeftijden worstelen o.a. om vloeiend te lezen, woorden correct te spellen en een tweede taal te leren. Maar deze moeilijkheden houden geen verband met hun algemene intelligentie. Mensen met dyslexie zijn langzame lezers, maar vaak - paradoxaal genoeg - zeer snelle en creatieve denkers met sterke redeneervaardigheden.

 
 

Dit is natuurlijk allemaal heel wetenschappelijk en abstract, maar hoe voelt het eigenlijk? Hoe kan iemand dyslexie aan een andere persoon beschrijven? Hoe beïnvloedt het jou? Dat is een moeilijke vraag om te beantwoorden. Lezen met dyslexie wordt meestal omschreven als lezen terwijl de letters rondspringen op het papier. Maar wat betekent dat? Klik op de onderstaande link en ervaar het zelf!  

http://geon.github.io/programming/2016/03/03/dsxyliea

Nou dat was verrassend, nietwaar? Je dacht waarschijnlijk niet dat het zo moeilijk was voordat je de tekst zag. Lezen met dyslexie is echt moeilijker dan je denkt.

Kan dyslexie worden genezen?

Dyslexie kan niet worden 'genezen' - het is een levenslange handicap. Maar met de juiste ondersteuning kunnen dyslectische individuen zeer succesvolle studenten en volwassenen worden. Vroege identificatie en behandeling is de sleutel om dyslectici hun volle potentieel te helpen bereiken. De meeste mensen met dyslexie hebben hulp nodig van een leraar of therapeut die speciaal is opgeleid in het gebruik van een multisensorische en gestructureerde taalbenadering. Het is voor deze personen belangrijk om een systematische en expliciete methode te leren waarbij meerdere zintuigen (horen, zien, voelen) tegelijkertijd aan bod komen.

Welke problemen brengt het met zich mee?

  • Angst

Angst is het meest voorkomende emotionele symptoom dat door dyslectische volwassenen wordt gemeld. Deze angst is meestal het resultaat van traumatische ervaringen uit de jeugd zoals frustratie en verwarring op school. Zo komt het dat volwassenen dyslecten vaak een extreme angst hebben om te falen wanneer ze geconfronteerd worden met een nieuwe of onbekende situatie.

  • Laag zelfbeeld en zelfvertrouwen

Het zelfbeeld van een dyslectische persoon wordt buitengewoon beïnvloed door frustratie en angst. Volgens Erik Erikson ervaart een kind met dyslexie tijdens de eerste schooljaren een zwaar conflict tussen een positief zelfbeeld en gevoelens van minderwaardigheid. Als kinderen het goed doen op school zullen ze positieve gevoelens over zichzelf ontwikkelen en geloven dat ze in het leven kunnen slagen. Als kinderen mislukking en frustratie tegenkomen, leren ze dat ze minderwaardig zijn aan anderen en dat hun inspanningen weinig verschil maken. In plaats van zich krachtig en productief te voelen, leren ze dat hun omgeving hen beheerst. Ze voelen zich machteloos en incompetent.

  • Woede

Veel emotionele problemen die veroorzaakt worden door dyslexie komen voort uit frustratie met school- of sociale situaties. Hoewel deze woede vaak gericht is op scholen en leraren wordt deze meestal uitgewerkt op de ouders. Vooral moeders van kinderen met dyslexie zullen vroeg of laat te kampen krijgen met een woedeuitbarsting. Dit komt paradoxaal genoeg omdat een kind zich het veiligste voelt bij zijn moeder en daarom zijn emoties durt te tonen. De woede is begrijpelijk, maar kan erg frustrerend en verwarrend zijn voor de ouder die wanhopig probeert haar kind te helpen.

  • Depressie

Depressie komt helaas ook best veel voor bij mensen met dyslexie. Hoewel de meeste dyslectici niet depressief zijn, lopen kinderen met dit soort leerstoornis een groter risico op intense gevoelens van verdriet en pijn. Deze gevoelens kunnen zich vertalen naar woede. Helaas, door het vaak lage zelfbeeld zullen mensen met dyslexie deze woede niet op hun omgeving uitwerken, maar op zichzelf richten.

  • Familie

Zoals elke invaliderende aandoening, heeft dyslexie een enorme impact op het gezin van het kind. Omdat dyslexie een onzichtbare handicap is, wordt dit echter vaak over het hoofd gezien. Dyslexie treft het gezin op verschillende manieren. Een van de meest voor de hand liggende is het veroorzaken van rivaliteit tussen broers en zussen. Niet-dyslectische kinderen zijn vaak jaloers op het dyslectische kind, dat de meeste aandacht en tijd van de ouders krijgt. Ironisch genoeg wil het dyslectische kind deze aandacht niet.

  • Werk

Dyslexie wordt door werkgevers vaak verkeerd begrepen en gezien als een zwakte. Dit is een grote misvatting aangezien dyslectische mensen meestal normaal kunnen functioneren. Zoals hierboven vermeld hebben ze bijvoorbeeld uitstekende creatieve probleemoplossende vaardigheden.

Heb je nog vragen over dyslexie en dyslexiebehandeling? Neem dan hier contact met ons op!


Wil je graag meer weten en ontdekken wat Karaton voor jou kan betekenen?

Doe dan mee met één van onze webinars die we wekelijks hosten.

Klik hier om je in te schrijven.